Reprimint els sentiments
No hem de ser falsos. A tots ens ha passat. És consubstancial a la vida i a les interrelacions humanes: quelcom rellisca per la nostra ànima sense que ens n'adonem fins que arriba un moment en què som conscients que no hi ha marxa enrere. De vegades en la vida —siguem honestos— hi perdem el control i la nostra arquitectura emocional trontolla.Àlex, el protagonista de Ficció, li passa una cosa semblant. Sembla que està bloquejat i marxa a una casa dels Pirineus per a escriure el seu darrer guió. Es decideix a obrir la cortina de la introspecció per tal de recercar la seua identitat —saber qui és, saber on està— i, així, trobar el punt homeostàtic de tranquil·litat i concentració que necessita. En conéixer a Mònica, una violinista que està de vacances a casa d'una amiga comuna, comencen a bullir indòcils emocions que li fan despertar sentiments soterrats molt temps enrere.
Cal dir que l'afecte i l'admiració són recíprocs. La Mònica se sent còmoda amb l'Àlex i viceversa. La complicitat s'engrunsa en cada mirada, en cada gest i en cada silenci. La complaença i el goig coven en cadascú en sentir la presència d'altri. Se'n van d'excursió i ambdós tenen la sort de perdre-s'hi. Contradictòriament, però, no s'hi han perdut; s'han trobat l'un a l'altre i comproven amb paüra que són dues peces que encaixen de manera escaient en el trencaclosques biopsicològic de l'amor. Què fer, doncs, si ambdós tenen la vida construïda amb altres parelles?
La calma, la quietud, l'hermetisme convergeixen juntament amb la càmera de Cesc Gay. El relat va de menys a més. Pausat, lent. Hi sents, però, que alguna cosa s'està coent en les afeccions vitals.
He de dir que no m'agrada l'hiperbòlic bes de comiat. La pel·lícula en general, sí. Perquè parla de sentiments. Perquè parla de la repressió castradora i autoimposada que tant de mal fa a l'ànima. I també perquè exposa la contemplació experiencial. I això fa falta en el seté art.
FICCIÓ. 2006. Espanya. Color. 107 Min.
Direcció: Cesc Gay
Intèrprets: Eduard Fernández, Javier Cámara, Montse Germán, Carme Pla, Àgata Roca, Greta Fernández, Sol Caramilloni, Pau Rangel
Intèrprets: Eduard Fernández, Javier Cámara, Montse Germán, Carme Pla, Àgata Roca, Greta Fernández, Sol Caramilloni, Pau Rangel
Guió: Cesc Gay, Tomàs Aragay
Fotografia: Andreu Rebés






