Gran potència visual
Les històries individuals apleguen una enorme font de coneixement. Si ens aturéssim en cada punt d'una imaginària línia semirecta que representés a una persona, segurament en podríem extreure un bon grapat de lliçons historicosocials, especialment si es tracta de personatges que hagin tingut una influència en qualsevol àmbit cultural o polític. La guerra, la deportació, l’estada en un camp de concentració i l'emigració a un país desconegut com els Estats Units —a banda que donen per a molt— aglutinen diversos períodes d'esdeveniments passats que han modelat la fisonomia psicològica de societats i territoris.
Aquesta pel·lícula se situa en una època convulsa de canvis de fronteres i règims. László Toth, hongarès que havia sigut un arquitecte reconegut al seu país, es veu forçat a separar-se de la seva muller Erzsébet durant la guerra. Ell s’estableix a Pennsilvània, mentre que ella queda retinguda a la frontera austrohongaresa. Un empresari adinerat, Harrison Lee van Buren hi veu en László un gran potencial per a l'arquitectura. A partir d’aquest entramat, l’espectador presenciarà un inquietant mosaic de desigualtat, crueltat i falsa bondat en què el director reflectirà les complexitats i contradiccions de l’ésser humà, un terreny en el qual les aparences maquillen la foscor perversa de l’ànima.
El brutalisme era un moviment arquitectònic que es caracteritzava per emfatitzar la naturalesa expressiva dels materials. Era un art auster, sense ornamentacions i amb una presència imponent. Com s’hi pot observar, no té res a veure en el sentit violent de la paraula “brutal”. No obstant això, la narració sí que té unes grans connotacions violentes: la que usa el poderós sobre el necessitat en un temps on encara no estaven ben definits els drets igualitaris de les persones.
Amb aquest teixit, la cinta ja resulta força interessant, però és que a més està dotada d'una gran potència visual amb una estètica atractiva i aclaparadora. La seva banda sonora és fantàstica, enigmàtica, com si fora una part més dels personatges. Finalment, caldria afegir unes interpretacions absolutament convincents. En definitiva, tres hores i mitja de bon cine.
THE BRUTALIST. 2024. Estats Units. Color. 215 Min.
Direcció: Brady Corbert
Intèrprets: Adrien Brody, Felicity Jones, Guy Pearce, Joe Alwyn, Raffey Cassidy, Isaach De Bankolé, Jonathan Hyde, Emma Laird, Stacy Martin, Alessandro Nivola, Peter Polycarpou, Michael Epp
Guió: Jonathan Abrams
Música: Mark Mancina
Fotografá: Yves Bélanger

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada