(Des)protecció de menors
Aquesta pel·lícula llança una denúncia ferma contra les institucions públiques, en visibilitzar l'abandó al qual són sotmesos els menors tutelats, fruit de la incapacitat d'aquestes entitats per garantir la seguretat dels més vulnerables. De manera descarnada, la càmera mostra una realitat vergonyosa: els botxins —éssers sense escrúpols, buits de contingut humà, psicòpates pederastes ajudats per la silenciada connivència de l'administració— constitueixen una xarxa de prostitució de nenes per al rèdit d'alguns i el plaer patològic d'altres. En altres paraules: criminals del segle XXI.
La història de Jara, Álex i Miranda és absolutament impactant. La impotència, la ràbia i la sensació d'indefensió s'apoderen indefectiblement de l'espectador (l'escena del nen és senzillament repugnant). Impossible pertànyer al gènere humà cometent tals atrocitats, diria qualsevol persona cabal.
És important destacar la construcció del guió. Gràcies a la seva bona estructura i articulació, explicant la història des dels orígens, amb antics components del centre actuant com a executors dels corruptes. En la seva narrativa, insereix unes coreografies cantades, a base de trap i música pertanyent a la generació de les protagonistes, eines que enriqueixen la construcció del relat. Això serveix per vincular la narrativa amb la joventut de les protagonistes, generant una atmosfera única que subratlla el dolor i la rebel·lia del seu món.
Encerta la directora en la utilització d'actrius no professionals perquè aporta un aire de realisme als fets que es conten (cal recordar que aquesta pel·lícula està inspirada en un cas real succeït a Palma de Mallorca el 2019). També fa una bona elecció en la planificació i en la banda sonora.
Tots esperàvem que el noi del centre comercial donés suport emocional a la protagonista, i que triomfessin l'amor i el seny. Però no va ser així perquè aquest noi era, en realitat, un reflex més d'eixa administració freda, absent i impassible que la película denuncia.
LAS CHICAS DE LA ESTACIÓN. 2024. Espanya. Color. 111 Min.
Direcció: Juana Macías
Intèrprets: Julieta Tobío, Salua Hadra, María Steelman, Daniel Mantero, Arantxa Aranguren, La Fanny, Xóan Fórneas, Elena Gallardo, Carla Gris, Pepo Llopis, Saida Santana
Guió: Isa Sánchez, Juana Macías
Música: Isabel Royán
Fotografía: Guillermo Sempere

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada