dijous, 22 d’agost del 2024

(3) EL GRAN DESFILE, de King Vidor (1925)

De la placidesa al patiment
Sorprèn observar com en aquest film apareixen conceptes mundans (amistat, amor, guerra, mort...) entrellaçats amb diferents gèneres cinematogràfics (comèdia, drama i cinema bèl·lic). Tot i que aquesta obra del cinema mut està creada als inicis del setè art, la seva estructura exposa escenes i situacions absolutament innovadores.
Estructurada en dues parts, a la primera es mostra el protagonista (Jim) —dropo i bohemi que viu amb la seva família acomodada i l'únic afany del qual és la diversió tot evitant qualsevol responsabilitat i compromís—, allistant-se de mala gana a l'exèrcit, únicament per complaure la seva xicota, amb l'objectiu de lluitar en la confrontació bèl·lica de la Gran Guerra. Jim viatja a França, però, els primers moments són de placidesa: la trobada inesperada de l'amor cap a una pagesa francesa (Melisande) dona peu a escenes còmiques en què es dona via lliure a l'hedonisme: amistat, enamorament i el carpe diem de la vida quotidiana fora del cor de la contesa.
Contràriament, a la segona part, es presenta l'aspecte més amarg, ja que és aquí on el realitzador plasma perfectament la metàfora de la vida amb dues cares d'una mateixa moneda. Al front podem advertir moments durs i crus amb escenes de guerra sorprenentment innovadores (va suposar una lliçó de cinema per a les generacions de realitzadors venidores) i amb seqüències doloroses magníficament rodades —gran posada en escena— que contrasten amb l'halo de dolçor de l'inici de la pel·lícula.
Es pot observar, a mesura que la cinta avança, una metamorfosi en Jim, el seu cor i la seva manera de percebre la realitat canvien en conèixer Melisande i en entrar al front amb el patiment i la mort dels seus companys.
Per concloure, cal recalcar la perícia a l'hora de gestionar els grans girs emocionals de l'obra que van des de la placidesa al patiment. Així, es genera una sinuosa trajectòria que s'inicia en la seva frivolitat  es desencadena en l'aspre final amb el protagonista mutilat. Totes aquestes peripècies van acompanyades d'un atractiu punt romàntic, poètic i antibel·licista.

THE BIG PARADE. 1925. Estats Units. Color. 126 Min.
Direcció: King Vidor
Intèrprets: John Gilbert, Renée Adorée, Hobart Bosworth, Claire McDowell, Claire Adams, Robert Ober, Tom O'Brien, Karl Dane, Rosita Marstini
Guió:   Harry Behn
Fotografia John Arnold