divendres, 2 d’abril del 2021

(4) EL SERVENT, de Joseph Losey (1963)

Anàlisi de les relacions de classe
El cinema de Losey —fidel a analitzar les profunditats de les pulsions humanes— tracta d'abordar en aquest interessant film, la decadència psíquica i moral experimentada per un dels seus protagonistes. Tony, burgés i aristòcrata britànic, és un home d'èxit, amb un gran futur i amb molt de projectes per davant. És, en contractar els serveis d'un majordom, quan tots els seus assoliments emocionals comencen a trontollar. 
¿Com pot influir en la nostra cognició els trets físics i psicològics dels altres, més si encara ens atrauen com si foren un imant? El director ja ho va mostrar en l'excel·lent Eve (1962) i ara ho barreja amb la influència de l'altre element que aporta (el servent Barret) per conformar un triangle devastador. El realitzador presenta ací una suggestiva i perversa metàfora: la subversió i inversió del sistema establert. D'aquesta manera, el majordom ordena al seu amo i Vera, element detonador de les forces impulsores dels protagonistes, serà el suport on Barret es recolze per a trencar els esquemes vigents. Una atrevida proposició revolucionaria si canviem al majordom pels ciutadans i al jove burgés pels governants. 
En definitiva, El Servent, és una pel·lícula reflexiva, absolutament recomanable que suposa un suggestiu estudi dels personatges i de les relacions de classe.
 
THE SERVANT. 1963. Regne Unit. Color. 115 Min.
Direcció: Joseph Losey
Intèrpretes: Dirk Bogarde, Sarah Miles, Wendy Craig, James Fox, Catherine Lacey, Richard Vernon, Brian Phelan, Hazel Terry, Alison Seebohm, Philippa Hare, Dorothy Bromiley
Guió: Harold Pinter (Novela: Robin Maugham)
Música: John Dankworth
Fotografia: Douglas Slocombe