dilluns, 16 de novembre del 2020

(3) TOTS A CASA, de Luici Comencini (1960)


 La guerra no ha acabat
A més de didàctica —atés que posa de manifest el que va ocórrer a partir de l'armistici entre Itàlia i les forces aliades a 1943— aquesta estupenda pel·lícula conjuga d'allò més bé el drama i la tragèdia de la guerra. Així i tot, Comencini és capaç d'introduir magistralment, i no amb calçador, unes entranyables escenes còmiques. No obstant això, com s'ha comentat, la història no amaga les necessàries escenes dotades de moments realment durs: morts cruels de personatges pels quals l'espectador se sent identificat. 
El resultat és una obra propera al neorealisme, antibel·licista (grans seqüències com les converses amb el soldat americà sobre la importància de la vida en detriment de les conteses) i un cant a la solidaritat amb un fantàstic planter d'actors encapçalats per la gran personalitat del tot terreny Alberto Sordi. El seu final —després del llarg i sinuós camí amb intents fallits per tornar a casa— exposa el conte de mai acabar: un món ple de guerres interminables sustentades per prohoms amb deliris de grandesa.

TUTTI A CASA. 1960. Itália. Blanc i Negre. 105 Min
Direcció: Luigi Comencini
Intèrprets: Alberto Sordi, Serge Reggiani, Martin Balsam, Carla Gravina, Eduardo De Filippo, Claudio Gora, Didi Perego, Mario Feliciani
Guió: Agenore Incrocci, Furio Scarpelli, Luigi Comencini, Marcello Fondato
Música: Angelo Francesco Lavagnino
Fotografia: Carlo Carlini