dijous, 26 de novembre del 2020

(4) PARIS, TEXAS, de Wim Wenders (1984)

Errors i redempció
Paris, Texas, igual que el seu desèrtic i assilvestrat paisatge, és un relat turbulent pel qual desfilen personatges peculiars que van des de L'extravagant metge fins, —l'anul·lat, amnèsic, apàtic, desorientat i amb la sensació de no trobar sentit a la seua existència— Travis
Wenders ens fa reflexionar sobre els errors que cometem en la vida en una història de redempció plena de sentiments i emocions mancades de resolució. Amb una carta de presentació enigmàtica —plasmada a través del seu protagonista deambulant pel desert de Mojave— comprenem que estem davant d'una estructura narrativa en què tot està per descobrir. 
És inevitable la identificació amb el seu germà Walt l'interés i afany del qual per saber és compartit per l'espectador, és més, la vida de Travis prendrà un caire diferent amb la seua arribada doncs, a partir de llavors, el seu objectiu girarà al voltant de la seua Ítaca particular , Paris, eixa parcel·la amb la qual somiarà compartir la seua vida amb la seua dona i fill. 
Un recés profund de sinceritat i de gran intensitat emocional suposa l'escena de l'antre del peep-show, on queda reflectida la seua relació tempestuosa que va desembocar en una ruptura familiar amb unes conseqüències funestes, deixant unes empremtes indelebles en l'interior de cada component. En definitiva, un film magistral, una autèntica meravella visual i amb una genial i hipnòtica BSO de Ry Cooder amb la seua constant slide guitar. Cal destacar la fotografia, el guió de Sam Sheppard i l'excel·lent interpretació de Harry Dean Stanton.
 
PARIS-TEXAS. 1984. Estats Units. Color. 144 Min
Direcció: Wim Wenders
Intèrpretes: Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell, Aurore Clément, Hunter Carson, Bernhard Wicki, Socorro Valdez, John Lurie, Sally Norvell, Sharon Menzel, Tom Farrell, Viva
Guió: Sam Shepard
Música: Ry Cooder
Fotografia: Robby Müller