dimecres, 23 de desembre del 2020

(3) LA PROFESSORA, de Jan Hřebejk (2016)

Abús de poder
El fet que qualsevol sistema dictatorial i totalitari tinga controlats tots els nostres moviments i que la nostra llibertat siga coartada i restringida per un suposat benefici de la comunitat, és una cosa tan coneguda i indesitjable que a ningú li pot sorprendre. Aquesta opressió de l'estat enfront de la població ha estat, malauradament, un denominador comú al llarg de la història. 
La professora rememora un dels tants episodis esdevinguts en aquest espai de temps i realitza una revenja amb el règim comunista des de la incorporació de Txecoslovàquia al bloc soviètic oriental (1948) fins a la caiguda del Mur de Berlín (1989). Els successos ocorren en els últims temps del règim (1983) en una escola de Bratislava, on una professora —aprofitant-se de la seua condició de funcionària (ja que pertany al partit comunista) tot utilitzant una malícia pròpia de qualsevol conte de bruixes— extorsiona i fa xantatge als pares dels seus alumnes a canvi d'un aprovat en el seu expedient. 
Les primeres imatges de la professora —educada, amable i de rostre angelical, fet que contrasta amb la seua impactant abjecció- preguntant el primer dia de classe als seus alumnes les professions dels seus pares, són esfereïdores. A partir de l'intent de suïcidi d'una alumna, la directora del centre es reuneix amb les mares i pares dels estudiants i comencen a sorgir les diferents representacions de persones que estan per sota de qualsevol règim: el delator, l'interessat, el rebel, el conformista, el poruc davant el càstig... Figures que emanen d'una forma de govern repressor i corrupte. 
És molt interessant observar els diferents comportaments en la reunió, en la qual les emocions i pors es disparen i on la por a la represàlia està constantment present (ressaltar que la majoria estaven subjugats a una administració vigilant i a l'escassetat de recursos. De fet, al final signen la queixa de manera individual.
Jan Hřebejk aconsegueix un brillant film, narrativament àgil on —a base de flashbacks i utilitzant la major part del temps una planificació mitjana en espais tancats— tradueix i metaforitza, malgrat els seus fets verídics, les desigualtats i les injustícies que qualsevol estat pot cometre.
 
UČITEĽKA. 2016. Eslovàquia. Color. 102 Min
Direcció: Jan Hřebejk
Intèrprets: Zuzana Mauréry, Zuzana Konecná, Csongor Kassai, Tamara Fischer, Martin Havelka, Éva Bandor, Oliver Oswald, Peter Bebjak, Richard Labuda
Guió: Petr Jarchovský
Música: Michal Novinski
Fotografia: Martin Ziaran