dissabte, 12 de desembre del 2020

(3) THE CASTLE, de Lina Lužytė (2020) - "Festival Internacional de Cine de Gijón/Xixón 2020" - "Sección "Albar"


Supeditar els nostres somnis a tot
Unos episodis aparentment normals com poden ser l'adaptació d'una família lituana a Irlanda, juntament amb els seus problemes quotidians (l'àvia amb demència i la mare gairebé sense recursos, treballadora d'una planta de processament de peix) esdevenen en un gir inesperat manejat fantàsticament per Lina Lužytė. I és que el que al principi semblava que anava a ser un relat de lluita per véncer les dificultats (malaltia mental, problemes adolescents i relació mare-filla) es converteix en una mena de thriller que dispara frontalment a l'emotivitat i la sensibilitat de l'espectador. 
Monika i la seua mare Jolanta, totes dues amb gran talent per a la música, es dediquen a fer petits concerts en funerals amb l'objecte d'aconseguir un complement als diners que entren a casa. Davant l'oferta de treball —que els ofereix Liam Maguire, un misteriós empresari musical que troben en un enterrament adjacent— per tocar a The Castle (un prestigiós recinte proper a la capital irlandesa), la ment de Monika comença a divagar quina és la millor manera d'afrontar-ho. Els problemes sorgeixen quan la seua mare, atabalada pel seu treball i desmotivada amb el món de la música, decideix vendre el teclat de totes dues. 
L'adolescència, aquest primer estadi en el qual ens és més difícil prendre decisions, portarà a Mónica a escollir entre diverses opcions. Un cop observat el seu comportament conduït pels seus processos mentals, la pel·lícula ens fa preguntar: ¿què hauríem fet nosaltres en aquesta edat?, hi ha alguna patologia en ella atenent a la seua manera d'actuar? Aparentment no, però, la seua cega ambició l'obligarà a decantar-se per la determinació més errònia. El personatge principal sent com qualsevol ésser humà i fa l'efecte que cada acte comés està estudiat per no passar-se de la ratlla, sent conscient del seu alt risc. Al final, l'àvia s'endinsa cap al mar i la mirada de la seua néta desprén tendresa en forma de mà que l'empeny cap a la seua mort, però també cap al seu alliberament: contradiccions humanes.  
Lluitar pels nostres somnis sense importar-nos els mitjans per aconseguir-los. Difícil decisió en una pel·lícula, molt ben narrada i construïda, que fa estremir i reflexionar a l'espectador.
 
PILIS. 2020. Lituània. Color. 91 Min
Direcció: Lina Luzyte
Intèrprets: Barbora Bareikyte, Gabija Jaraminaite, Jurate Onaitite, Andrei Ciopec, Martyna Peszko
Guió: Lina Luzyte
Música: Jonas Jurkunas
Fotografia: Michael Lavelle