divendres, 6 de desembre del 2019

(3) UCCELACCI E UCCELLINI, de Pier Paolo Pasolini (1966)

 Pessimisme existencial
Faula pessimista sobre la vida plantejada per Pasolini en aquest, el seu quart film fora del documental, que dóna un viratge bastant gran pel que fa als seus plantejaments fílmics. Aquesta vegada s'aparta de la reescriptura del neorealisme que estava realitzant en els seus inicis, per endinsar-se en una sàtira simbòlica en la qual proposa un peculiar enfocament sobre la transcendència existencial. Tot això ho canalitza a través d'un intel·lectual d'esquerres personificat en el corb, fidel acompanyant de les aventures i peripècies del pare i el fill.
"La fe creu i la ciència ho veu", "els rics passen de la vida a la mort, els pobres de la mort a la mort". Com podem observar, els protagonistes deixen anar algunes frases memorables amb un punt amargament càustic que enllacen perfectament amb el missatge fatalista que emana el seu contingut. La pel·lícula, a més, està farcida de referències polítiques i socials situades dins d'un marc que suposa una barreja entre la comèdia, l'absurd el surrealisme i l'slapstick (carrer de l'aturat, adreces a Istanbul i a Cuba, baralles i moviments a càmera ràpida ...).
Mitjançant l'al·legoria el director realitza una sèrie de clares reflexions i anàlisi a diferents qüestions del món: les diferències de classes i les desigualtats socials (rics i pobres serien els falcons i els pardals), la impossibilitat de la pau (quan el Germà Cicillo i el Germà Ninneto evangelitzen als ocells i aquests al final es barallen entre ells), la propietat privada, la solidaritat, la fam...
El fatalisme, el derrotisme, el desànim i la desesperança van sobrevolant a través del metratge, especialment en l'última acció quan la parella protagonista es menja al corb, una manera de mostrar i il·lustrar la mort de la intel·ligència, de la vida reflexiva i contemplativa i de les ideologies. En conclusió, un film, difícil de digerir, però -encara que es quede a mig camí en les seues propostes- valent i arriscat.

UCCELACCI E UCCELLINI. 1966. Italia. Blanc i Negre. 87 Min.
Direcció: Pier Paolo Pasollini
Intèrprets: Ninetto Davoli, Totò, Femi Benussi, Rossana Di Rocco, Renato Capogna, Vittorio Vittori, Giovanni Tarallo, Umberto Bevilacqua, Renato Montalbano, Alfredo Leggi
Guió: Pier Paolo Pasollini 
Música: Ennio Morricone 
 
Crítiques Pier Paolo Pasolini: