divendres, 19 d’abril del 2024

(3) EUROPA, EUROPA, d'Agnieszka Holland (1990)

Instint de supervivència
Per moltes càbales que fem mai no sabrem com actuaríem en un moment de vertadera crisi en la qual, un simple pas avant o enrere poguera determinar el fet de continuar vius o no. L'instint de supervivència —com a qualitat intrínseca humana— tracta de prendre la decisió més favorable per a la nostra integritat física. Tot i que és molt fàcil fer-hi dissertacions a posteriori, l'important és la nostra protecció personal que ens salvaguarde de les urpes d'una mort disposada a abraçar-nos i a engolir-nos.
Solomon Peri (Salek) —l’obra és una adaptació adaptació del seu llibre autobiogràfic— havia de decidir i així ho va fer. Per tal d'escapar de l'extermini nazi i salvar la seua vida es va fer passar per ari. Per aconseguir-ho va haver d'intentar dissimular la seua vida i també un dels seus trets físics més reveladors: la seua circumcisió que arrossegava des que era un nounat. Tanmateix, no només era això perquè a més a més es veia obligat a comportaments que anaven en contra dels seus principis. La pel·lícula ens posa contra la paret i ens força a preguntar-nos fins on seríem capaços d'arribar per tal de conservar la nostra vida.
Què seria, però, una vida sense motivacions, somnis o relacions humanes enriquidores? En semblants circumstàncies tampoc podem triar, no obstant això, sí que en seríem conscients del fet que per abastar-ho hauríem d'intentar, forçosament, sobreviure-hi. D'eixos temptejos naix a la pel·lícula l'experiència gratificadora que es tradueix en la figura de Robert: Salek i Robert, dos personatges estigmatitzats, un per la seua condició de jueu i l'altre per la seua homosexualitat. Sorprenentment, d'eixe aparent arbre caigut, s'aixecarà una unió, un tracte, una afinitat i una correspondència poètica i delicada.
L'amor impossible de Leni, l'amistat amb Gerd, les continues oscil·lacions per prendre partit pel Führer o Stalin —ensems amb una fosca i, alhora, atraient posada en escena— conformen un relat entre èpic, heroic, antibèl·lic i tràgic, però, sobretot, humà.

EUROPA, EUROPA. 1990. Alemanya. Color. 115 Min.
Direcció: Agnieszka Holland
Intèrprets: Marco Hofschneider, Julie Delpy, René Hofschneider, Piotr Kozlowski, André Wilms, Ashley Wanninger, Halina Labonarska
Guió: Agnieszka Holland. Autobiografia: Solomon Perel
Música: Zbigniew Preisner
Fotografia: Jacek Petrycki