dissabte, 6 de gener del 2018

(4) CONTES DE LA LLUNA PÀL·LIDA D'AGOST, de Kenzi Mizoguchi (1953)

 Ambició i vilesa masculina
Tot i estar contextualitzada en un període tan dur com són les èpoques de guerres al Japó del segle XVI, Mizoguchi construeix una bella història visual, -unint molt intel·ligentment elements realistes amb components fantàstics-, en la qual mostra com la dona és víctima , com sempre al llarg de la història, de la vilesa masculina.
Les difícils condicions dels camperols i la seua lluita per la supervivència atrapen als protagonistes Tobei i Genjuro amb les seues famílies. La desesperació els porta a marxar del poble, deixant a les seues dones i fills, per aconseguir millor sort, un com a venedor i l'altre com samurai. No obstant això, tots dos acaben sent víctimes d'una ambició que els arrossega a cometre actes irracionals i contraproduents. És ací quan Mizoguchi mostra la fragilitat humana: Tobei és anul·lat com a persona, embogit per aconseguir una gran fortuna és literalment abduït per la bellesa de la princesa "fantasma" i irresponsablement s'oblida del perill en què es troba el seu xiquet xicotet i la seua dona. Genjuro, per la seua banda, està encegat per arribar a un estatus i no li importa arribar-hi a través de procediments innobles. D'aquesta manera, es converteix en un samurai altiu i arrogant, esborrant de la seua ment a la seua esposa fins que se la troba treballant de prostituta en un bordell.
Així les coses, tots dos intenten reaccionar, però les coses potser no tornaran a ser com abans.
Cal destacar la seua increïble posada en escena. Per revisitar una i mil vegades.

CONTES DE LA LLUNA PÀL·LIDA D'AGOST. 1953. Japó. Blanc i Negre.
Direcció: Kenzi Mizoguchi
Intèrprets: Machiko Kyo, Mitsuki Mito, Kinuyo Tanaka, Masayuki Mori, Eitaro Ozawa, Eigoro Onoe, Ichisaburo Sawamura, Ryosuke Kagawa, Sugisaku Aoyama.
Guió: Matsutaro Kawaguchi, Yoshikata Yoda
Música: Fumio Hayasaka, Tamekichi Mochizuki, Ichiro Saito
Fotografia: Kazuo Miyagawa


Crítiques de Kenzi Mizoguchi (clicar en aquest mateix enllaç per a llegir-les):
Les Germanes de Gion (1936), Els Amants Crucificats (1954), El Carrer de la Vergonya (1956)