dissabte, 19 d’octubre del 2019

(4) COS i ÀNIMA, de Robert Rossen (1947)

Colp de ganxo al capitalisme
EL primer que crida l'atenció d'aquest film, independentment de la profunditat de la seua proposta, és que estem davant d'una obra d'artesania perfecta amb una història que enganxa des del primer moment. Contextualitzada en el món de la boxa, Cos i ànima llança un missatge clarificador denunciant la corrupció que hi ha darrere d'aquesta modalitat esportiva i, per extensió als altres àmbits de la vida, és a dir: una societat jerarquitzada i injusta, amb el poder pervers a la seua cúspide que busca instrumentalitzar al poble per tal d’esprémer-lo i extreure-li tot el rèdit econòmic possible. Amb tal argumentació, el seu guionista, Abraham Polonsky, li va propinar un bon ganxo al capitalisme (després vindria la coneguda i ignominiosa Caça de Bruixes que, com bé se sap, encara s'aplica en diferents territoris del globus terraqüi). 
La crueltat de les seues imatges —amb accions abanderades per un Roberts, cap de l’hampa, sense escrúpols— són esfereïdores. Charley, el protagonista, provinent d'una família humil, fagocitat pel núvol organitzatiu de terbolesa de l’atmosfera que es respira, arribarà l’absolut desencís i el seu somni s'esvairà en veure allunyar-se als seus éssers estimats.
En definitiva, una brillant pel·lícula on s’ha de destacar l’excel·lent interpretació de John Garfield.  

BODY AND SOUL. 1947. USA. Blanc i Negre. 104 Min.
Direcció: Robert Rossen
Intèrpretes: John Garfield, Lilli Palmer, Hazel Brooks, Anne Revere, William Conrad, Joseph Pevney, Lloyd Gough, Canada Lee
Guió: Abraham Polonsky
Música: Hugo Friedhofer
Fotografia: James Wong Howe