diumenge, 18 d’octubre del 2020

(4) EL CUIRASSAT POTEMKIN, de Sergei M. Eisenstein (1925)


Monumental escena de l'escala
Aquesta cèlebre pel·lícula està fragmentada en cinc parts que van des de l'opressió que pateixen els mariners del cuirassat fins al seu alliberament del jou tsarista. Contextualitzada en la fallida revolta 1905 (preludi de la revolució d'octubre de 1917), la pel·lícula té unes innovadores qualitats tècniques centrades en el seu prodigiós muntatge i en la seua supèrbia posada en escena. La seqüència de l'escala d'Odessa és un monument al cinema en la qual el director ofereix, en deu minuts, el drama individual d'alguns personatges, —amb enquadraments dividits— per mostrar una tragèdia conjunta
En cadascuna de les seues cinc parts els oprimits van prenent consciència de la seua classe i a mesura que avancen els esdeveniments, la seua metamorfosi arriba fins a la revolució. Així l'obra comença amb "Homes i cucs"; on els mariners comencen a rebel·lar-se davant les condicions infrahumanes a què estan sent sotmesos. A "Drama a la Badia" la mort de Vakulinchuk serà el detonant perquè, en la seua tercera part; "Un mort demana justícia" la població s'agrupe per a la lluita. "L'escala d'Odessa" mostra la repressió per les tropes tsaristes i, en la seua última peça, "Trobada amb la flota" donarà peu al fet que tots s'unisquen al crit de: Germans!, ja que els vaixells destinats a interceptar el Potemkin decideixen unir-se a la seua causa i no obrir foc. 
El cuirassat Potemkin va ser un encàrrec del govern soviètic al jove Eisenstein. Tot i ser un treball propagandístic, aquest film és un dels més estudiats en les escoles de cinema per la seua particular tècnica. El seu missatge revolucionari i d'unió dels oprimits va suposar que la cinta fos prohibida a diferents països. 
Polèmiques a banda, el realitzador rus va saber dotar al seu treball —combinant fets reals amb ficticis— d'un guió estructurat que, deixant de banda la seua notòria ideologia, va ser una crida per aixecar-se davant les injustícies a través d'unes seqüències i imatges immortals en la història de cinema. 
 
BRONENOSETS POTYOMKIN. 1925. URSS. Blanc i Negre. 77 Min. 
Direcció: Sergei M. Eisenstein
Intèrprets: Aleksandr Antonov, Vladimir Barsky, Grigori Aleksandrov, Mikhail Gomorov, Ivan Bobrov, Aleksandr Levshin, Konstantin Feldman
Guió: Sergei M. Einsenstein, Nina Agazdzhanova
Fotografia: Eduard Tissé, Vladimir Popov