dimecres, 27 de desembre del 2023

(4) LA PASSIÓ DE JOANA D'ARC (1928), de Carl Theodor Dreyer

Mort i alliberament en primers plans
Una obra cinematogràfica és un mitjà pel qual es transmet una informació que l'espectador haurà de descodificar i interpretar segons els processaments cognitius. La nostra primera sensació i percepció ens arriba a través del guió i la seua posada en escena, però, en aquesta cinta, Dreyer afegeix un altre caire ampliant l'interior i, per tant, la psicologia dels personatges mitjançant moviments de càmera magistralment mesurats i estudiats, amb unes imatges que diuen molt més que les paraules. Amb això aconsegueix un efecte impactant, retratat a base de primers plans innovadors i impossibles contrapicats. Aquesta conjunció avantguardista consagra el director danés com a un autèntic adalil del llenguatge fílmic atorgant-li, a més, una gran importància i influència en la història del cinema. 
Les seqüències se centren en el procés i condemna per heretgia d'aquesta pagesa francesa, per això tot passa durant l'espai de temps que va des del seu judici fins a la decisió final del tribunal eclesiàstic. El patiment, els dubtes, les pressions per abjurar, la paranoia inquisitiva religiosa, el clam d'indulgència per part del poble..., conceptes que apareixen reflectits a la pel·lícula amb una intensa profunditat confinada en uns opressius espais tancats omplits pels rostres dels protagonistes. Si sumem els aspectes comentats al fantàstic treball actoral (magnífica, María Falconetti) i als gestos de complicitat metafòrics que hi ofereix (p. ex., el contrast entre la vida la mort quan apareix una dona alletant el seu nadó i la posterior imatge de Joana d'Arc a la foguera), el resultat és un film molt suggestiu i original —va ser rodat el 1927— que ha esdevingut un clàssic imprescindible de la cinematografia universal.

LE PASSION DE JEANNE D'ARC 1928. França. Blanc i Negre. 110 Min.
Direcció: Carl Theodor Dreyer
Intèrprets: Maria Falconetti, Antonin Artaud, Eugène Silvain, André Berley, Maurice Schutz, Michel Simon
Guió:  Carl Theodor Dreyer, Joseph Delteil
Fotografia: Rudolph Maté, Goestula Kottula