divendres, 29 de desembre del 2023

(2) EL PROCÉS PARADINE, de Alfred Hitchcock (1947)

Sense vigor
Les febleses i les contradiccions de l'ésser humà —d'alguna manera— han d’estar presents en les manifestacions artístiques. Això és important tenir-ho en compte fins i tot, quan s’utilitzen diferents punts de vista durant el procés de creació perquè, en cert sentit, es tracta de reflectir la realitat externa. En aquestes condicions, no es poden defugir en el cinema els aspectes psicològics del comportament humà, en cas contrari tot allò que es representa a la pantalla quedaria com a postís i artificial. 
En aquesta obra el director britànic presenta un drama judicial tot combinant emocions, sentiments i dubtes als personatges. Especialment, se centra en la figura d'Anthony Keane, advocat de prestigi que s'encarrega del cas de la senyora Paradine, acusada d'haver assassinat el seu marit cec. En aquest procés el lletrat perd l'objectivitat pel fet que s'enamora, malgrat estar casat, perdudament de la defensada. A partir d'ací entra un joc d'infidelitat, domini psicològic, amor (André Latour) i desamor (el mateix Tony). 
L'arrencada del film és força prometedora amb la introducció dels personatges i l'explicació, més aviat interpretació, sobre la mort del senyor Paradine. El sorgiment d'interrogants i la posada en dubte de l'estabilitat del matrimoni Keane ens fan als espectadors partícips del misteri. Tot i això, ni la trama del procés judicial (amb poca profunditat) ni la història sentimental ens arriben a captivar. 
La misogínia, la conformitat de les esposes, l'humor negre del jutge envers la seua esposa contrasten amb l'aura de femme fatale de Maddalena Anna Paradine. Si bé, la força que amaga la història de la senyora Paradine hi funciona molt bé, la submissió de la resta de l’elenc femení deixa aquesta part de la cinta sense vigor i fins i tot de vegades, poc creïble. És per això que aquest film de Hitchoock em sembla menor, encara que amb aspectes d'interés, però gosaria dir que fins i tot, fallit.

THE PARADINE CASE. 1947. Estats Units. Blanc i Negre. 125 Min.
Direcció: Alfred Hitchcock
Intèrprets: Gregory Peck, Ann Todd, Charles Laughton, Charles Coburn, Ethel Barrymore, Louis Jourdan, Alida Valli, Isobel Elsom, Leo G. Carroll, Joan Tetzel
Guió:  David O. Selznick, Alma Reville. Novela: Robert Hichens
Música: Franz Waxman
Fotografia: Lee Garmes