dissabte, 24 de juny del 2023

(3) LA BATALLA D'ARGEL, de Gillo Pontecorvo (1966)

Els perills de l'imperialisme
La Batalla d'Argel a més de ser un treball molt didàctic, a causa del fet de mostrar la realitat convulsa de la guerra de la independència d'Algèria, és una interessant reflexió sobre el colonialisme. Indígenes que veuen com la seua cultura i idiosincràsia és fagocitada i consumida per un imperialisme ferotge agressiu i explotador. Per això, el poble s'ha de defensar i és ací quan Pontecorvo —sense cap senyal d'enjudiciament— reflecteix els diferents atacs i contraatacs de l'opressor i de l'oprimit. Com a resultat, els danys col·laterals són diversos entre els quals sobresurt la vida de víctimes innocents. Realitzada en blanc i negre, de vegades a manera de documental, la pel·lícula narra els fets que van originar l'FNL (Front d'Alliberament Nacional) i com l'exèrcit francés se les va veure negres per desarmar un grup i un poble disposat a tot per a aconseguir la seua independència. No falten tampoc la crítica i la denúncia a aquest sistema polític i econòmic a través dels mètodes expeditius de tortura que utilitzava el seu exèrcit (amb els seus paramilitars, també), per interrogar i aniquilar (si calia) tot aquell algerià que estiguera de part d'aquest moviment revolucionari. 
El film s'endinsa en la personalitat d'Ali la Pointe, el protagonista, qui passa de ser un delinqüent a prendre consciència de la realitat del seu país després de ser testimoni de l'execució d'un pres vinculat amb el nacionalisme algerià. La seua evolució i metamorfosi ens servirà per a entendre la complexa situació en què se submergeix, i per a aprendre, analitzar i reflexionar sobre els perills que comporta l'imperialisme colonial i les forces d'ocupació alienes a un país. De visió obligada.
 
LA BATTAGLIA DI ALGERI. 1966. Itàlia. Blanc i negre. 120 Min
Direcció: Gillo Pontecorvo
Intèrprets: Brahim Hadjadi, Jean Martin, Yacef Saadi, Samia Kerbash, Ugo Paletti, Fusia El Kader
Guió: Franco Salinas, Gillo Pontecorvo
Música: Ennio Morricone, Gillo Pontecorvo
Fotografia: Marcello Gatti