diumenge, 25 de juny del 2023

(4) NIT i BOIRA, d'Alain Resnais (1956)

La síntesi de la macabra barbàrie nazi
L'odi, el menyspreu, la indiferència, l'explotació i la instrumentalització de l'ésser humà. Persones com a objectes. Els habitants del planeta terra som capaços de cometre barbàries i atrocitats, però també som destres a l'hora de maquillar aquests actes amb comportaments normals de cara a la galeria. El nazisme va ser una patologia en si, una forma de pensar malalta i malèvola la terrorífica ombra de la qual l'estan avivant en l'actualitat grups ultradretans a diferents països europeus. L'espècie humana mai no aprén i sol repetir els seus errors. 
Alan Resnais, a través d'imatges d'arxiu i de muntatges de fotografies narra molt hàbilment la crueltat i el salvatgisme perpetrat per l'Alemanya del tercer Reich als camps d'extermini nazi. En només mitja hora l'espectador prendrà consciència de la humiliació i el patiment que van patir persones normals i innocents que havien de morir pel simple fet de ser jueus, romanís, discapacitats, polonesos, dissidents polítics o homosexuals. La nit i la boira —dos elements característics a l'hora d'arribar als camps de concentració— planaven indefectiblement en el seu fur intern per transformar-se en angoixa, por i desesperança. 
Aquest magistral i didàctic document del realitzador francés —a més de ser una obra nua, contundent i sense concessions, ja que mostra tot el llegat de tal paranoia ideològica— és un treball que convida a la reflexió. Qui n'és el responsable? —pregunta la veu en off— després que un Capo i un alt comandament de les SS afirmen en el judici que no hi van tenir res a veure i que obeïa ordres—. És evident que hi va haver responsables directes, però la connivència dels presumptes demòcrates actua com a suport per a encoratjar aquest tipus d'ideologia racista. Que l'atemporalitat d'aquest documental servisca per a frenar errors lamentables futurs.
 
NUIT ET BROUILLARD. 1956. França. Blanc i negre. 32 Min.
Direcció: Alan Resnais
Guiò: Jean Cayrol
Música: Hanns Eisler
Fotografia: Ghislain Cloquet, Sacha Vierny