dimarts, 28 de febrer del 2023

(3) LA MORT D'UN VIATJANT (1985), de Volker Schlöndorff

La influència social
L'obra teatral d'Arthur Miller se centra principalment en les emocions i els sentiments de les persones. D'aquesta manera, el text fuig d'artificis que deixen de banda la profunditat de la psicologia dels personatges i la seua focalització es troba en les capacitats de l'ésser humà per aprehendre, sentir, experimentar, racionalitzar, odiar i estimar. En cadascun dels aspectes deambulen contradiccions inherents a la nostra espècie que l'autor destapa i analitza meticulosament fins a mostrar la pura realitat: les nostres virtuts, defectes, ventures i misèries. 
La crisi existencial en què entra Willy Loman —a causa que, després de tants anys, s'adona que la vida no és el que al principi havia planejat— actua com a ressort que acaba empenyent totes les mesquineses que amagava tant ell com el nucli familiar. I la realitat és que, en la seua vellesa: ni la seua feina —en què ha deixat tota la seua energia al llarg de trenta-cinc anys— ho respecta, ni els seus dos fills compleixen amb les seues expectatives. Se sent desenganyat, frustrat, deprimit i amb tendències al suïcidi. Víctima de seguir uns preceptes que l'han inculcat —el gastat i fals "Somni Americà" i la seua idea de progrés—, renuncia a les potencialitats i a la veritable personalitat i, per tant, a la llibertat. Per a més inri, això ho inculca a la seua família convertint el seu entorn més proper en alguna cosa postissa, artificial i fingida. 
La proposta fílmica de Volker Schlöndorff és molt interessant per la posada en escena teatral i per un magnífic treball actoral (especialment Dustin Hoffman i John Malcovich). Les seues discussions, desavinences, apropaments i sentiments que afloren en cada seqüència, són reconeguts pel públic assistent atesa la seua consubstancialitat amb la vida mateixa. 
Al final, el realitzador alemany ha aconseguit una cinta complexa i profunda que ens convida a fer un exercici d'introspecció, sense faltar qüestions vitals com és el paper que la societat exerceix en nosaltres, dinamitant la nostra essència més primigènia. Molt recomanable.

DEATH OF A SALESMAN. 1985. Estats Units. Color. 135 Min.
Direcció: Volker Schlöndorff
Intèrprets: Dustin Hoffman, Kate Reid, John Malkovich, Stephen Lang, Charles Durning, Louis Zorich, Kathryn Rossetter, Jon Polito, David Chandler, Tom Signorelli, Linda KozlowskPesutic
Guió:  Arthur Miller. Teatro: Arthur Miller
Música: Alex North
Fotografia: Michael Ballhaus