diumenge, 29 d’octubre del 2023

(3) THE PAWNBROKER (EL PRESTADOR), de Sidney Lumet (1964)

Descrivint estats d'ànim
Els éssers humans solem actuar a colps d'estats d'ànim. Podríem afirmar que els subjectes que més s'acosten a la felicitat serien aquells que, arraconant les inevitables vel·leïtats, saben mantenir una moderada estabilitat a l'hora de fagocitar les alegries i els disgustos que els ofereix la vida. Però, què passa amb aquelles persones sumides en el més profund abatiment que passegen pel món sense trobar sentit a la seua existència?, com pot canalitzar algú tot allò que pateix, sent i percep? Trobarem respostes a aquestes qüestions si furguem en la "intrahistòria" i en les diferències de cada individu per a, posteriorment, inferir quins van ser els motius i les causes que van ocasionar l'existència d'un comportament actitudinal determinat. 
Si el que hem comentat suposa una tasca àrdua d'investigar i de desentranyar des d'un punt de vista científic, ens podrem imaginar com és de complicat reflectir tota aquesta abundància desordenada de sentiments i emocions en una història fílmica de poc més de dues hores. 
"The Pawnbroker" explica la desgraciada vida del Sol Nazerman, professor universitari jueu alemany turmentat per un passat marcat pel jou de l'holocaust nazi; va estar en un camp de concentració veient morir la seua dona i els seus dos fills. Tornant a la pregunta primigènia: Com plasmar, doncs, a la pantalla un martiri d'aquestes dimensions? 
Sidney Lumet ho aconsegueix recollint els problemes psicològics del seu protagonista; un ésser amb una vida buida i sense sentit, indiferent, abúlic i amb una personalitat glacial. A través de l'objectiu de la càmera va reflectint la seua caracterologia i la conducta que emana de la psique. 
Els recurrents flashbacks denoten un trauma que es tradueix en la cuirassa permanent que li anestesia de tot allò que l'envolta. Rod Steiger, en una interpretació memorable, s'encarrega de transmetre'ns tota aquesta contínua disposició de neguit. A més, el realitzador hi combina molt intel·ligentment aquesta aportació crucial de l'actor amb una posada en escena molt realista juntament amb un blanc i negre tacat amb l'atmosfera jazzística urgent. 
Les màfies confrontants no faran més que ennegrir un futur gairebé sense esperança. Tampoc l'escletxa de llum —personificada a les figures del seu treballador Jesús Ortiz i de la treballadora social Marilyn Birchfield— aconseguiran alliberar-lo de les cadenes del passat. 
El detonant que el farà despertar de la seua letargia es produeix quan pren consciència de la seua connivència en actuar com a tapadora en un negoci brut que perjudicarà els més febles, cosa que el retrotraurà a l'horror que va patir la seua dona al camp d'extermini; una espiral de virulència massa difícil de suportar.

THE PAWNBROKER. 1964. Estats Units. Blanc i negre. 115 Min
Direcció: Sidney Lumet
Intèrprets: Rod Steiger, Geraldine Fitzgerald, Brock Peters, Jaime Sánchez, Thelma Oliver, Marketa Kimbrell, Reni Santoni
Guió: David Friedkin, Morton Fine. Novela: Edward Lewis Wallant
Música: Quincy Jones
Fotografìa: Boris Kaufman