dissabte, 3 de febrer del 2024

(3) UPON ENTRY, d'Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vasquez (2022)

Angoixa
Ha sigut veure aquest film i se m'han llevat totes les ganes de volar als Estats Units. Això ho dic meitat seriosament, meitat de broma perquè aquesta pel·lícula —escrita i dirigida per Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vásquez— es basa en les experiències personals dels directors com a immigrants. La cinta funciona com a denúncia, però també com a drama i com a thriller. I funciona perquè ambdós realitzadors —amb molt d'ofici— han sabut donar-li a la història una atmosfera claustrofòbica, opressiva i de tensió que torba a qualsevol persona que es pose davant de la pantalla. Tot això, amb un espai reduït (hem de tenir en compte que, tret de l'entrada a l'aeroport i la sala d'espera, tota la trama es desenvolupa en una xicoteta habitació. Una taula, quatre cadires, i para de comptar). Hem d'afegir-hi també, la fantàstica interpretació dels quatre protagonistes principals (també els extres estan molt bé). En qualsevol cas, jo em quede amb el paper que fa Laura Gómez amb una presència aclaparadora. 
Què dir de la tortura que han de passar la parella protagonista: humiliació, falta de respecte, preguntes impertinents que vulneren els drets de les persones. Un autèntic infern, amb una angoixa que desprén que em recorda a la "La Cabina", de Mercero. Directe i interessant treball que paga la pena visionar.
 
UPON ENTRY. 2022. Espanya. Color. 77 Min.
Direcció: Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vasquez
Intèrprets: Alberto Ammann, Bruna Cusí, Ben Temple, Laura Gómez, Nuris Blu, Gerard Oms
Guió: Alejandro Rojas y Juan Sebastian Vasquez
Fotografia: Juan Sebastián Vasquez