dilluns, 24 d’abril del 2023

(4) DIES IRAE (1943), de Carl Theodor Dreyer

El mal es poderós
Dies irae es basa en uns fets reals esdevinguts al segle XVII a l'antiga Dinamarca. El director, a banda de fer un retrat fidedigne d'una època determinada, intenta transmetre la injustícia universal en forma de persecució per motius fanàtics i d'abús de poder (en aquest cas infantil). 
És important destacar el fantàstic planter interpretatiu que conté la pel·lícula i, especialment, l'actuació de Sigrid Neiiendam al paper de Merete, la desconfiada mare del pastor. 
Carl T. Dreyer demostra una vegada més ser un extraordinari artesà en la realització. En aquesta obra desenvolupa una posada en escena minuciosa acompanyada d'una hàbil utilització de la càmera i altres eines cinematogràfiques (ombres, llums, fotografia, primers plànols, plànols generals, escenografia, vestuari...). A més, té la virtut de combinar un guió interessant que captiva l'espectador des del primer instant per a plantejar-nos reflexions profundes sobre la intolerància (caça de bruixes), el poder de decisió personal (Anne, la filla de la bruixa indultada) i la importància de les nostres primeres etapes a la vida (la joventut perduda d'Anne). 
Entremig hi roman l'amor imposat, on la protagonista experimenta l'atracció i l'afecte amb la vinguda del fillastre. La història de tots dos actua com a contrapés a una paranoia religiosa que finalment imperarà, perquè com molt bé diu Malet Herlofs, condemnada a la foguera, el mal és poderós .

VREDENS DAG 1943. Dinamarca. Blanc i Negre. 105 Min.
Direcció: Carl Theodor Dreyer
Intèrprets: Thorkild Roose, Lisbeth Movin, Sigrid Neiiendam, Preben Lerdorff Rye, Anna Svierkier, Albert Hoeberg
Guió:  Carl Theodor Dreyer, Poul Knudsen, Mogens Skot-Hansen. Obra: Hans Wiers Jenssen
Música: Paul Schierbeck
Fotografia: Carl Andersson