dimecres, 27 de març del 2024

(3) L'ÚLTIM, de F.W. Murnau (1924)

La marginació de la gent gran
banda de la qualitat tècnica i la innovació del metratge —és important destacar la quasi absència d'intertítols— m'agradaria posar èmfasi, primerament, en un aspecte del film que resulta sempitern. Si bé, en el temps actual, s'ha intentat dreçar, al final ha quedat com un maquillatge que tapa una podridura provinent de l'estat i les institucions. Em referisc a la marginació —des de diferents vessants, ja siguen laborals, socials o familiars— que sofreix la gent major. Per exemple, hui en dia una persona que sobrepasse els quaranta-cinc anys té un munt d'entrebancs a l'hora de trobar feina. A banda, sembla que eixe segment de població no existisca als ulls de la societat o, en els pitjors dels casos, són com un paquet que molesten i acaben confinats en un centre residencial.
“L'últim” exposa de manera molt intel·ligent aquesta iniquitat que, en comptades excepcions culturals d'algunes determinades societats, relega als majors a l'ostracisme. A més, la pel·lícula mostra el pes tan gran que tenen les classes socials en el tractament de les persones. De fet, la valoració —subjetiva— que tenen els altres de nosaltres depèn molt d'allò que tesoregem i això és un clar indicatiu del tipus de societat en què vivim.
Tornant al paràgraf de l'inici, Murnau demostra una vegada més que és un autèntic mestre de la filmació. Així, els moviments de càmera supleixen les retolacions, tot donant a la història un punt més de versemblança. I, per últim, cal ressaltar la fantàstica utilització de les ombres (el film pertany al moviment cinematogràfic —de tendència expressionista— Kammerspiel) on es reforça la tensió que emana la disposició interna de l'obra.

DER LETZTE MANN. 1924. Alemanya. Blanc i negre. 90 Min. Cinema mut.
Direcció: F.W. Murnau
Intèrprets: Emil Jannings, Maly Delschaft, Max Hiller, Emilie Kurz, Hans Unterkircher, Olaf Storm
Guió:  Carl Mayer
Música: Giuseppe Becce, Florian C. Reithner, Karl-Ernst Sasse, Werner Schmidt-Boelcke
Fotografia: Karl Freund